2021

har en ny hemsida
 
 
 
NU HAR DOM KOMMIT.
De blev 5 st valpar. 2 gula pojkar, 2 gula flickor och 1 svart flicka. 
MIDSOMMAR 2021
Vi på MAZKHENS kennel önskar alla  en härlig midsommar.
KURSINTYG
 
Nu kanske man blir en bättre uppfödare. Har gått dessa kurser nu under våren. De har varit givande och intressant.
 
 
CHAMPHIS OCH SHOLHO HAR VARIT TILL SUNDSVAALL OCH GÅTT ETT FB-R.
(funktionsbeskrivning-retriever)
FB-R är en funktions beskrivning som beskriver hundens genetiska vilja att apportera. Hunden går tillsammans med ägaren och testledare runt en bana med olika moment där en beskrivare skriver ner vad hunden gör. Hunden behöver inte vara tränade i apportering eller lydnad.
Till hösten är de planerat en helg med FB-R en dag och BPH en dag för hundar från min kennel.  
 
CHAMPHIS OCH SHOLHO HAR VARIT PÅ EXTRIÖRBEDÖMNING
 
 
MAZKHENS FHRHÖ HAR FÖRKORTAT  ETT LIDANDE
Fhrhö har tillsammans med husse sett till att en råbock som skadats inte behöver lida längre. Fhrhö är kontrakterad hos polisen som eftersökshund på trafikskadat klövvilt.
MAZKHENS PHIM-PHIM ÄR PARAD
den 3.4 maj var vi och hälsade på SE VCH Bumpkin's No Major Problem. Så i  månadsskifte juni-juli hoppas vi på valpar.
glad påsk önskar vi alla er alla
 
BPH för läskedryckskullen
Den 30 maj välkommnas läskedryckerna till Färila på BPH. gå gärna in på skk.se och titta på en film om BPH.
mer om tider kommer senarre.
 
 
 PAPPA TILL PHIM-PHIMS NÄSTA KULL BLIR.
Bumpkin's No Major Problem.
Planer för 2021.
BPH för läskedryckskullen i vår.
Röntgen HD+ED för läskedryckskullen i vår.
Parning av M. Phim-Phim.
BPH för gobitkullen till hösten.
Röntgen HD+ED för gobitkullen i sen hösten.
Vi fortsätter med lördagstränningar bara corona tillåter.
M. Champhis och M. Sholho ska göra FB-R. Vill fler hänga på så hör av er.
fortsatt tävlande i nosworke, rally mm

2020

ÅRET SOM GOTT
året 2020 blev kanske inte riktigt som de var tänkt men vi var lite aktiva i alla fall.
Jag och M. Phim-Phim var iväg och hälsade på Evert. De resulterade i 6st gul(d) bollar. Som flyttade i början av juli. En tik sparade jag och satte ut på foder hos en bekant.
Vi är några som träffats och träna lite både lydnad, apportering, viltspår och provat på invindning av person.
Champhis har med hjälp av Evis gått viltspår anlag och öppenklass.
Champhis kan nu titulerar sig SV VCH.
Sholho och Champhis är ögonlysta med ua.
Champhis och jag har varit på ett 3 dagars läger nere i Väla. Var väldigt givande och rolig helg.
M, Sholo och Izor M. Phortello har gått viltspår anlag med godkänt resultat.
Champhis har tävlat rallylydnad nybärjarklass. Vi fick 94p i en grupp och 56p i den andra.
M.Phukh har som första hund från min uppfödning gått BPH beskrivning.
TACK ALLA FÖR 2020.
 
EN RIKTIGT GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR
från oss alla på MAZKHENS kennel till er alla.
Äntligen har de kommit
 
JHENKHA SE VCH.
Jhenkha bara spårat till sig ett championat. Vi var ner till Segersta och gick ett öppenklass spår. De spåret har legat ca ett dygn och med lite mer svårigheter anlagsprovet. Hon hade llite problen i en vnkel men löste de så vi fick sista 1:a priset för championatet. Man måste spåra till sig 3 st 1:a pris av minst 2 olik domare.
LITE NYHETER
Den 22 november träffades vi ,jag med M.Champhis, Anna-karin och M.Sholho och Fredrik med Izor(M. Phortellho) i Segersta. vi skulle gå viltspårs prov. Sholho och Izor gick vara sitt anlagsprov. Champhis skulle gå ett öppenklass spår. anlags spåret är ett spår som är preparerat med lite bloddroppar, ca 600m långt. har legat i mnst 4 timmar och med ett antal viinklar. Dom var jätte duktiga. Lite snurr i någon vinkel med dom löste problemen bra. dom klarade anlagen med godkänt.
STORT GRATTIS.
 
HELGEN 17-18 OKTOBER
Hände de lite saker här. På fredag kväll var vi Champhis och jag till Njurunda på vår första rally lydnads tävlling. Spännande och lite nervöst, var några år sedan jag tävlade. Första gången Champen var i ett ridhus.
Luktade mycket gott där. Å mååångaaaa hundar var de där. Visste inte vad jag skulle göra först, spana in alla kompisar eller lukta på alla dofter.
 De var en tävling med 2 tävlingar, så man kunde få 2 kvalifiserade rundor. en kvalifiserad runda har man över 75 poäng av max 100 poäng.
De var 2 st olika banor som vi var anmälda till. första banan fick skrivaren göra rätt för sig. Hon skrev så pennen glödde. Så den behöver vi inte prata så mycket mer om. Andra rundan hade vi blivit varm i kläderna å slog till med 94 poäng.
På lördagen var de lite stressigare. Jag hade anmält Champhen till doftprov eukalyptus, så vi kan börja tävla nosework. men fick inget pm om att jag kommit med så jag anmälde mig till en anatomi föreläsning. Sedan kom pm;et att jag kom med på doftprovet. Så när anatomiförläsningen hade lunch åkte vi och gorde doftprovet. Hur lätt som hellst. Vid 3;dje lådan la hon sig ner och tittade på mig. klart.
Söndagen var de fortsättning på anatomin. Väldigt intressant och givandeföreläsning.
Viltspår
Champhis har varit till Östersund och gått ett anlagsspår med godkännt resultat. Protokoll på Champhens sida. Nu är de bara att träna vidare till öppenklass viltspår.
 
Nu har vi varit hos veterinären och alla vi gick igenom besiktningen utan anmärkning.
vi på Mazkhens kennel önskar alla nya och gamla valpköparer en trevlig midsommar
valpbilder finns under labrador fliken. klicka på kullen till vänster.
årets blåsippsbild

NÅGONTING HAR HÄNT MED STARTSIDAN.

ALLA VALPAR ÄR TINGADE.

Valpbilder finns kvar på labrador fliken.